20.04.1970’te Malatya’da doğdu. İlk orta ve lise tahsilini Gazi İlkokulu, Atatürk Ortaokulu ve Malatya Lisesi’nde tamamladı. Daha sonra, Malatya’da yayımlanan Malatya’nın Sesi Gazetesi’nde editör-muhabir olarak çalıştı. “Radyo 44 Fm” adıyla yayın yapan radyoda 1 yıl süreyle haber spikerliği yaptı, ardından Radyo Fırat’ta haber müdürlüğü ve spikerliği görevlerini üstlendi. Bir iş teklifiyle, Elazığ’da, bölgesel yayın yapan “FM23” adlı radyo ve aynı kurum bünyesinde yayın yapan Kanal 23 Televizyonu’nda haber müdürlüğü ve haber spikerliği görevlerini sürdürdü. Daha sonra yine Elazığ’da yayın yapan bir başka haber kanalına hissedar olarak geçti ve haber müdürlüğünün yanı sıra spikerlik ve genel yayın yönetmenliği görevlerini devam ettirdi. Bu arada Show Tv’nin, Doğu ve Güneydoğu Anadolu Bölge Sorumluluğu görevinde bulundu.1998 yılında kısa bir süre Show Tv İstanbul haber merkezinde çalıştı. (Bu arada yaptığı 3 belgesel, düzenlenen bazı yarışmalarda birincilik ödülü alırken, haber dalında 4 yerel ödül ve bazı başarı plaketlerine layık görüldü.) 1999 yılında Yakın Doğu Üniversitesi İletişim Fakültesi Radyo Tv Sinema bölümünü burslu kazanarak, bölümü 4 yılda yüksek bir ortalama ile bitirdi ve ardından aynı fakülte bünyesinde yüksek lisansını yine burslu olarak tamamladı. Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyeti’nde bulunduğu 1999 ve 2003 yılları ve 2010-2013 yılları arasında, devlet televizyonu olan Bayrak Radyo Televizyon Kurumu’nda (BRT) ana haber spikerliği görevinde bulundu ve çeşitli haber programlarında sunuculuk yaptı. Y.D.Ü’de Sahne Sanatları Fakültesi’nde 2 yıl süreyle konuşma sanatına ilişkin dersler de veren, Dr.Mustafa Ufuk Çelik, İletişim Fakültesi bünyesindeki bazı dersler vermesinin yanısıra, Doktora sürecini, YDÜ Eğitim Yönetimi, Denetimi ve Planlaması Bölümü’nde tamamlamıştır.
Eğitim Denetimi Yönetimi planlaması bölümü
YDÜ
İletişim ve medya çalışmaları
YDÜ
Radyo Tv Sinema
YDÜ
Communication is becoming popular in these days. Every passing year, more and more books are published and numerous faculties are opened related with communication. There are various reasons of this development:First of all, gaining recognition by common idea which is communications technologies innovations are based on intellectual fictions.The differences of world between
Alanyazında, iletişim fakültelerinde verilen eğitimin ve iletişim alanına yönelik bilgi ve deneyimlerin yetersiz olduğuna yönelik çalışmalara rastlanmaktadır. İletişim fakültesi mezunlarının deneyimsizliklerine bağlı iş bilmezlikleri ve yetersizlikleri nedeniyle iletişim fakültelerinde verilen eğitimin değerlendirilmesi gerekmektedir.
ABSTRACT The reprimand that graduates of Faculties of Communications are inadequate within the media sector focuses upon the point that no or insufficient information and experience pertaining to the Field is passed on to the students while they are doing their degree. It has been observed that within the corridors of Television stations and Media Outlets, the administrative level is mostly critiquing the fact that the ‘Schooled’ personnel (those that have received a formal training rather than those who rose from the ranks of apprenticeship) have very little ability to perform in the field due to their lack of experience. As a result, the insufficiency of experience gained at the faculties has given much way to a lot of belittling and thus has made it necessary to scrutinize the education offered at these faculties. How appropriate is the education being offered to what is necessary in the field? Pinpointing the expectations the work field constitutes so that graduates will meet the requirements. This study will also determine the density in the number of university graduates working in the sector and its effects on the sector and it will help resolve the existing problems. This study aims to explore how compatible the predominantly theoretical education offered and knowledge gained at these faculties is to how things operate in the work field of Radio and Television institutions, newspapers, magazines, periodicals and all media organs. One on one interviews, literature reviews and qualitative research methods such as observations will be conducted. The interview form, which will be presented to academicians and people of management positions in the media sector, will be composed of semi-structured questions. Content analysis method will be used to evaluate the collected data. The one on one meetings and the interviews carried out in the field of application concur that graduates from existing Faculties of Communications, academicians in this field and management level media personnel are not well equipped for implementing their knowledge in the field since there is little correspondence between what is taught at the Faculties and what is required in the field. Furthermore, the areas in which their knowledge can be implemented are fairly restricted.
ÖZET Alanyazında, iletişim fakültelerinde verilen eğitimin ve iletişim alanına yönelik bilgi ve deneyimlerin yetersiz olduğuna yönelik çalışmalara rastlanmaktadır. İletişim fakültesi mezunlarının deneyimsizliklerine bağlı iş bilmezlikleri ve yetersizlikleri nedeniyle iletişim fakültelerinde verilen eğitimin değerlendirilmesi gerekmektedir. İletişim fakültelerinde verilen eğitimin bireylerin ve toplumun ihtiyaçlarına ne derece uygun olduğunun belirlenmesi önemlidir. Bunun yanında, çalışma ortamlarındaki yöneticilerin iletişim fakültesi mezunlarından ne beklediklerinin ortaya konulması gerekmektedir. İletişim alanında çalışanların iletişim fakültelerinden mezun olup olmadıklarının değerlendirilmesi ve bu araştırmadaki bulguların alana yansıtılması var olan sorunları belirlemeye ve çözmeye katkı sağlayabilir. Bu çalışmada iletişim fakültelerinde verilen ve ağırlığını kuramsal eğitimin oluşturduğu bilgilerin iş alanındaki (yani radyo ve televizyon kuruluşları, gazete, dergi, süreli yayınlar ve tüm medya organlarında) genel işleyişle uyumlu olup olmadığını araştırmak hedeflenmiştir. Görüşme ve gözlem gibi nitel araştırma yöntemleri kullanılmış ve veriler toplanmıştır. Yarı yapılandırılmış görüşme formundaki sorular, öğretim üyelerine, medya alanındaki yöneticilere ve iletişim fakültesi mezunlarına sorulmuş ve elde edilen veriler içerik analizi yoluyla değerlendirilmiştir. Bulgular değerlendirildiğinde, medya yöneticilerinin ve akademisyenlerin, lisans eğitimi boyunca öğrencilere sunulan bilgilerin meslekte pek fazla kullanılmadığını ve uygulanabilirliğinin az olduğunu belirttikleri ortaya çıkmıştır.
The purpose of this study is to determine the awareness of the television channels for the vision, defined by Ministry of National Education and Culture and to present the efforts of Ministry of National Education and Culture within this framework. In related interviews, questions, sought to be answered are as follows: This study has been performed by using Qualitative Research Method on the general editors or chairmen of the board of directors of a total of 4 television institutions, including 1 state channel, among 7 television institutions, providing continuous national broadcasting in TRNC. In the study, the administrators of television channels have first been asked whether they were involved in any cooperation with the Ministry of National Education and Culture, concerning education programs. In this study, in which the compliance of the educational and cultural programs of the television channels, broadcasting in TRNC with the vision, defined by TRNC Ministry of National Education and Culture, was examined, it is seen that an interaction process, which is close to none, is examined in the production and post-broadcasting phase of the educational programs between the abovementioned institution and the television channels.
he purpose of this study is to determine the awareness of the television channels for the vision, defined by Ministry of National Education and Culture and to present the efforts of Ministry of National Education and Culture within this framework. In related interviews, questions, sought to be answered are as follows: This study has been performed by using Qualitative Research Method on the general editors or chairmen of the board of directors of a total of 4 television institutions, including 1 state channel, among 7 television institutions, providing continuous national broadcasting in TRNC. In the study, the administrators of television channels have first been asked whether they were involved in any cooperation with the Ministry of National Education and Culture, concerning education programs. In this study, in which the compliance of the educational and cultural programs of the television channels, broadcasting in TRNC with the vision, defined by TRNC Ministry of National Education and Culture, was examined, it is seen that an interaction process, which is close to none, is examined in the production and post-broadcasting phase of the educational programs between the abovementioned institution and the television channels.
-
-
-
-
-
-
----
----
---------------------
öğrencilerin insanlarla doğru iletişim kurabilme
----
öğrencilerin insanlarla doğru iletişim kurabilme
----
----
----
----
----
---------------------
----
----
---------------------
----
----
----
---------------------
----
---------------------
-
-
--
---
---
---
-
-
-
-
---
---
---
-
-
-
-
-
-
---
---
---
----
---
----
---------------------
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
----
-
-
-
-
----
-
-
-
--
-
-
----
----
----
----
-