Senior instructor
Near East University, Filmmaking
2000 yılında Doğu Akdeniz Üniversitesi (DAÜ), Radyo-TV ve Film Bölümü’nden mezun oldu. 2003 yılında, DAÜ İngiliz Dili ve Edebiyatı Bölümü’nde yüksek lisansını tamamladı. Şu an, Yakın Doğu Üniversitesi (YDÜ) İletişim ve Medya Çalışmaları alanında doktora öğrencisi olup, aynı zamanda YDÜ Film Yapım Teknikleri Bölümü’nde öğretim görevlisi olarak çalışmaktadır. 2009-2010 yılları arasında, Bologna Üniversitesi, Felsefe ve İletişim (Semiyotik – Göstergebilim) Bölümü’nde Anna Maria Lorusso’nun danışmanlığında ‘konuk araştırmacı’ sıfatıyla çalışmalar yaptı. 2004 yılından bu yana POST Araştırma Enstitüsü (POST RI) ile "Barış için Eğitim" projelerinde çalışmış olup, Kıbrıs’ın kuzeyinde tarih ve coğrafya kitapları incelemeleri yapan araştırma ekibinde yer aldı. Hakan Karahasan graduated from Eastern Mediterranean University (EMU), department of Radio-TV, and Film in 2000. He obtained his MA in English Studies at the department of English Literature and Humanities at EMU in 2003. Currently, he is a PhD candidate in Communication and Media Studies at Near east University (NEU) and an instructor at NEU in the department of Film Making. In 2009-2010, he was a guest researcher at the department of Philosophy and Communication (Semiotics) at the University of Bologna, under the supervision of Anna Maria Lorusso. Since 2004, he has been involved in "Education for Peace" projects with POST Research Institute (POST RI) and took in part in analysing history and geography education in the northern part of Cyprus.
Near East University, Filmmaking
Girne American University, Journalism and Broadcasting
POST Research Institute, -
European University Cyprus & POST Research Institute, Educational Sciences
-
-
English Literature and Humanities
Eastern Mediterranean University
Radio-TV and Film
Eastern Mediterranean University
"Past Traumas: The Representation of History and Peace Education" is a book that include the papers, presented at the conference with the same name, organised by POST Research Institute (POST RI), on 26th – 27th October 2012. The main motive behind the conference was to create an opportunity for dialogue where different people from different fields can come together to discuss their experiences and how to overcome from the ‘unwanted past’ in history education.
26-27 Ekim 2012 tarihleri arasında POST Research Institute tarafından düzenlenen "Past Traumas: The Representation of History and Peace Education" adlı konferansta sunulan bildirileri içeren kitabın temel düşüncesi, farklı akademik disiplinlerden gelen kişileri biraraya getirip, "istenmeyen geçmiş" hakkında var olan bilgi ve deneyimlerinin tarih eğitiminde nasıl kullanılabileceğini tartışıp, paylaşmaktır.
A summary of “Re-Writing History Textbooks – History Education: A Tool for Polarization or Reconciliation?"
POST Research Institute tarafından yayımlanan "Tarih Kitaplarının Yeniden Yazılması - Tarih Eğitimi: Uzlaşma için mi, Bölünme için mi?" çalışmasının özeti.
The paper argues that literature can be used as a significant tool to overcome past traumas.
Edebiyatın geçmiş travmaların üstesinden gelmek konusunda önemli bir yöntem olarak kullanılabileceğinin anlatıldığı yazı, Uwe Timm'in "Kardeşimin Gölgesinde" kitabı üzerine yoğunlaşmaktadır.
Istanbul Hatırası is a novel that is about seven murders in the city. The novel begins with a murder. Someone has been killed in front of Ataturk statue, in Sarayburnu. In the palm of the dead body, police officers found a coin of King Byzas. Throughout the novel, police find coins in other victims’ palm too. As a result, the relationship between coins and killings puzzles Nevzat, the chief commissioner, about the reason of these killings. Whilst Nevzat is trying to find the assassin(s), he finds himself in a puzzle that there is a relationship between killings and history of Istanbul. The paper, then, takes the city of Istanbul as a text and reads the novel through its history and Nevzat as a flâneur. Who is/are the victim(s)? The ones who have been killed? Or, the people who live in Istanbul now? These questions are some of the questions that the novel asks while Nevzat ‘reads’ the city by looking at the traces. The paper will analyse the novel through reading the city of Istanbul and take Nevzat, narrator of the story, as a flâneur, and argues that Istanbul is the ‘real’ protagonist of the novel.
Çalışma, İstanbul şehrini bir metin olarak ele alıp, Başkomiser Nevzat’ı ise bir flâneur olarak ele almaktadır. Kurban(lar) kim? Öldürülenler mi? Yoksa, İstanbul’da yaşamlarını sürdürern insanlar mı? Bu soruları cevaplamaya çalışacak olan çalışma boyunca Başkomiser Nevzat, şehrin ‘kalıntılar’ını okumak suretiyle, cinayetleri çözmeye çalışmaktadır. Başka bir deyişle, Başkomiser Nevzat’ın İstanbul şehrini okuduğu roman boyunca, şehrin bizzat kendisi başkarakter olup, Nevzat’ın kendisi de şehri gezen bir flâneur’dür.
A talk on the news reports in the Turkish Cypriot media in relation with peace journalism.
Kıbrıs’ın uzeyinde sığınmacı ve mülteci haberlerinin verilmesinin barış gazeteciliği kapsamında nasıl yapılması üzerine yapılan konuşma.
Being raised in a divided country, we are deeply concerned with the ideological and affective practices that are used to perpetuate the existing stereotypes about the Other within each community. Using as a point of departure our own personal narratives – one of us is a Greek Cypriot (G/C) and the other Turkish Cypriot (T/C) – depicting the circulation of nationalistic technologies in education, this paper examines the prospects of peace and reconciliation education in Cyprus. The premise on which this paper rests – that nationalistic education is a problem – is not new; that premise is not the most important contribution of this paper. The more important contribution is the analysis and sorting through the G/C and T/C nationalistic pedagogical practices, to figure out ways to disrupt those practices and invoke pedagogies of reconciliation and peace in both communities. We also emphasise the importance of considering personal narratives of past trauma in critical terms to help us re-learn the wisdom of forgetting in order to remember that the weight of the past should not stand in the way of the future.
-
A paper on Işık Bookshop.
Kıbrıs'ta bulunan Işık Kitabevi'nin yakılması üzerine.
An interview with Alberto Manguel
Alberto Manguel ile söyleşi
On the way to become a "new science", communication studies used communication models to 'establish communication studies as an academic discipline' Thus, a quick survey in communication studies show that most communication models that communication studies use have nothing to do with communication studies but come from 'different fields' and they all had 'different aims' to study communication. Nonetheless, this is not the only problem within the field. What is more significant in the field is the way how these communication models are constructed and the philosophies of it. The most important 'lack' within the field is that none of models questioned language. C(ha)ommunication, then, is a deconstructive reading of the foundations of communication models.
Yeni bir bilim olma yolunda ilerleyen iletişim çalışmaları, akademik bir disiplin olarak kendisini inşa ederken, iletişim modellerinden faydalanmıştır. Böylece, alan içerisinde yapılacak bir gezinti, iletişim çalışmalarının kullandığı iletişim modellerinin büyük bir çoğunluğunun iletişimi farklı sebeplerle araştırdığını ve bu sebeplerin iletişim alanında sanıldığı gibi olmadığını ortaya koymaktadır. Ancak, alandaki tek sorun bu değildir. Bundan daha önemlisi, belirtilen modellerin nasıl yapılandırıldığı ve barındırdıkları felsefedir. Alandaki en önemli ‘eksiklik,’ bugüne değin, hiçbir modelin dil olgusunu bir sorun olarak ele almamış olmasıdır. Çalışmanın temel amacı, iletişim modellerinin ve/ya iletişim tanımlarının neden “başarısız” olduğunu göstermek, bunu yaparken de, temel sorunun dilin kendisinde yattığını belirtmektir. Belirtilen sorunları daha açık ifade edebilmek adına, önce iletişimin tanımında var olan sorunları belirtip, iletişimin neden salt iletişim değil de, aynı zamanda kaotik olduğunu göstermeye çalışacağım.
The aim of this paper is to explore the relationship between language, communication models, and metaphysics. A quick survey on the field of communication easily shows that on the way to ‘become an academic discipline’, communication studies ‘borrows research paradigms from other disciplines’ and ‘used’ communication models to establish itself as a separate discipline However, it does not mean that communication models ‘reflect’ reality in the sense that they are ‘transparent’ and explain how communication functions. Since the beginning, while explaining how communication functions, communication models are based on the notion that communication is a ‘transmission of message’ but none of the models could be able to explain how communication function
A review on Orhan Kabataş's "Kıbrıs Türkçesinin Etimolojik Sözlüğü (Etymological Dictionary of Turkish Cypriot [Dialect])."
Orhan Kabataş'ın "Kıbrıs Türkçesinin Etimolojik Sözlüğü" üzerine bir inceleme.
A review of Tony Angastiniotis' "Trapped in the Green Line: Voice of Blood" through the politics of forgiveness.
Tony Angastiniotis'in "Yeşil Hatta Sıkışıp Kalmak: Kanın Sesi II" adlı çalışmasının bağışlama politiakaları açısından incelenmesi.
A piece on Taner Baybars
Taner Baybars'ın vefatı üzerine.
A review on Mark Fisher's "Capitalist Realism."
Mark Fisher'in "Kapitalist Gerçekçilik" kitabı üzerine bir inceleme.
A review on "Birds of a Feather" as an oral history project.
Bir sözlü tarih projesi olarak "Birds of a Feather" belgeseli üzerine kısa bir inceleme.
A short review on the play by Nicosia Turkish Municipality.
Lefkoşa Türk Belediye Tiyatrosu oyunu olan "Bir Kibrit Kutusu Beyaz Peynir" oyunu üzerine kısa bir inceleme.
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
This course aims to familiarize students with the political, cultural and industrial history of Radio and Television.
-
-
--
-
--
-
--
-
--
-
--
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-